(1)- سوره فرقان/ 74

(0 رای‌ها)

«وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَپَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواچِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً»

و کسانی که می گویند: «پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرار ده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان!»

و عن الحاکم الحسکانی الحنفی عن ابی سعید فی قوله تعالی «هب لنا» الآیه.

قال النبی صلی الله علیه و آله : قلت: یا جبرئیل من ازواجنا؟

قال: خدیجه.

قال: من دریاتنا؟

قال: فاطمه و «قره عین».

قال: الحسن و الحسین.

قال: نواجعلنا للمتقین اماما»

قال: علی علیه السلام.(1)

و ذکره المجلسی (ره)

و علامه مجلسی (ره) شبیه همین روایت را ذکر نموده اند.(2)

و عن الحکیم الفیض الکاشانی (ره) و فسر ایضاً بالنبوه و بالفرآن و بخدیجه رضی الله عنها فان جمیع اولاده صلی الله علیه و آله منها سوی ابراهیم.

و فی تفسیر القمی(ره) سوره الفرقان (ازواجنا) خدیجه.(3)

حاکم حسکانی از قرآن پژوهان نامدار اهل تسنن در این مورد آورده است که پیامبر گرامی در تفسیر این آیه فرمود:

پس از نازل شدن این آیات از فرشته وحی پرسیدم: منظور از «ازواجنا» کیست؟

پاسخ داد: خدیجه علیها السلام است. و «ذریاتنا» فاطمه علیها السلام و دو نور دیده اش حسن و حسین علیهما السلام هستند و در جمله ی «و اجعلنا للمتقین اماما» منظور حضرت علی علیه السلام است.

مرحوم «فیض کاشانی» در تاویل همین آیه می نویسد: « منظور از آن،مقام والای رسالت، قرآن شریف و یار و مشاور پر اخلاص پیامبر خدیجه علیها السلام است که نسل سزاوار صلی الله علیه و آله از او است.(4)

و تفسیر قمی نیز بر آن است که منظور از واژه ی «ازواجنا» در آیه ی مورد بحث حضرت خدیجه علیها السلام است.(5)

 

-----------------------------------------------------------------

1- شواهد التنزیل، ج1، ص 416، تاویل الآیات الطاهره ، ج1، ص 385 ؛تفسیر قمی، ج2، ص 117.

2- بحارالانوار، ج66، ص 263.

3- تفسیر قمی، ج2، ص 117.

4- علم الیقین فی اصول الدین، ج2، ص 986.

5- تفسیر قمی/ ذیل آیه 74 سوره فرقان.

خواندن 5781 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

جستجو در کل مطالب